تفاوت جوش CO2 و جوش الکترود در تولید حفاظ شاخ گوزنی

تفاوت جوش ها

یکی از مهمترین مباحث در تولید حفاظ شاخ گوزنی اتصال شاخهها به یکدیگر میباشد. که به وسیله دستگاههای جوش اینورتور و دستگاههای جوش co2 انجام میشود.
از متداولترین روشهای اتصال در گذشته و حال حاضر در زمینه تولید حفاظ شاخ گوزنی جوش با دستگاه جوش اینورتور و دستگاه جوش co2 میباشد.

جوش اینورتور

در جوشکاری با استفاده از دستگاه اینورتور که با الکترود انجام میشود بعد از انجام جوشکاری دو قطعه موردنظر با یکدیگر اتصال پیدا میکنند و بر روی این اتصال به اصطلاح گل جوش بهعنوان یکلایه زائد باقی میماند که در کارهای صنعتی و ساختمانی بهوسیله فرز کاری لایه مورد نظر برداشته میشود. از بین بردن گل جوش باقیمانده بر روی جوش کمک میکند تا سطح مورد نظر برای مراحل بعدی مانند رنگکاری آماده شود.

 

معایب جوش اینورتور در جوشکاری حفاظ شاخ گوزنی

گل جوش الکترود یکی از بزرگترین معایب این جوش میباشد که از بین نبردن آن باعث پوسیدگی جوش به دلیل رطوبت و فرسایش جوش بهمرورزمان میشود. در تولید حفاظ شاخ گوزنی اتصال شاخهها بهصورت خالجوشهای متعدد و در حدود 200 نقطهجوش بهطور متوسط در هر متر هست. هنگام استفاده از جوش الکترود بهعنوان خالجوش امکان ضعیف ماندن اتصالات جوش بسیار بالاست زیرا در هنگام جوشکاری با الکترود باید میزان فشار دست بهصورت صحیح اعمال شود و به دلیل اینکه میزان سطح جوشکاری به اندازه یک نقطه جوش (خال جوش) میباشد امکان جوشکاری صحیح بسیار پایین میآید و این عامل باعث میشود تا گل جوش داخل خود جوش باقی مانده و جوش بسیار ضعیف شود.

از دیگر معایب جوش الکترود گل جوش می باشدکه در جوشکاری حفاظ شاخ گوزنی به دلیل بالا بودن تعداد نقطه جوشها و همچنین در هم تنیدگی میلگردها امکان استفاده از فرز برای از بین بردن گل جوش وجود ندارد. و این عامل باعث میشود که گل جوش بر روی اتصال باقی بماند و بعد از رنگآمیزی حفاظ و در هنگام جابجایی در کارگاه و بارگیری قسمتی از این گل جوشها همراه بارنگ کندهشده و جای جوشها خالی از رنگ میماند که بعد از اولین بارندگی قسمتهای اتصال زنگزده و باعث پوسیدگی جوشها و از بین رفتن استحکام حفاظ میشود و زنگ حاصل از زنگ زدگی قسمت های اتصال زیبایی و نما ی ساختمان را از بین می برد.

 

از معایب دیگر جوش الکترود میتوان به قسمت هایی از گل جوش که از روی جوش بلند نشده اشاره داشت که بر اثر سرما و گرما ترک خورده و رطوبت و آب باران به زیر گل جوش نفوذ کرده و باعث زنگ آبِ و از بین رفتن کیفیت جوش و کیفیت رنگ حفاظ روی دیوار و زیبایی نمای ساختمان میشود. یکی دیگر از معایب جوش الکترود میتوان به ترد بودن آن اشاره داشت زمانی که نرده های روی دیوار به وسیله جوش الکترود به یکدیگر متصل میشوند به راحتی میتوان با تکان دادن شاخهها جوشها را شکسته و آنها را از هم جدا کرد.

 

مزایای جوش الکترود

1. نیاز نداشتن به نیروی کار ماهر
2. هزینه های تعمیر و نگهداری بسیار پایین
3. قابلیت اجرای جوش در مکانهایی که دارای برق شهری میباشند
4. هزینه پایینتر خرید الکترود نسبت به دیگر روشهای جوش
5. در اختیار بودن دستگاههای جوش اینورتور ارزان و در دسترس

به دو روش آب خنک و هوا خنک انجام میشود. جوش آب خنک برای انجام فعالیتهای صنعتی که نیاز به جوش بسیار مقاوم دارند و بهصورت متداول مورداستفاده قرار میگیرد. اما جوش co2 هوا خنک برای کارهایی مانند نقطه جوش (خال کاری) بسیار مناسب می باشد.

 

مزایای جوش CO2 در تولید حفاظ

در صنعت تولید حفاظ دیوار جوش co2 یکی از بهترین روش های اتصال شاخه ها به یکدیگر می باشد زیرا همان طور که گفته شد در هرمتر حفاظ حدودا 200 نقطه اتصال وجود دارد و با استفاده از جوش co2 درصد ضعف در نقاط اتصال بسیار پایین میآید زیرا جوش co2 گل جوش ندارد و این مزیت به جوشکار این امکان را میدهد تا نقطه جوش های دقیق و سالم تری را ایجاد کند و در نتیجه نقاط ضعف جوش به حداقل می رسد.
از مزیت های دیگر نداشتن گل جوش در co2 برطرف کردن نیاز به فرزکاری می باشد که مشکلات کنده شدن رنگ بعد از رنگ کاری و به وجود آمدن زنگ آبه را مرتفع می سازد و همچنین در هنگام گرما و سرما و در مکان های مرطوب به دلیل نداشتن گل جوش قسمت های جوش خورده زنگ نمی زند و زنگ ابه پس نمیدهد و باعث افزایش استحکام و طول عمر حفاظ و زیبایی حفاظ و در نتیجه زیبایی بصری ساختمان می شود. از دیگر مزیت های جوش co2 می توان به نرم بودن این جوش اشاره داشت که بر اثر تکانهای شدید به راحتی نمیتوان نقاط جوش را از یکدیگر جدا نمود.

 

معایب جوش

یاز به نیروی تخصصی و با تجربه در امر جوشکاری
نیاز به برق صنعتی برای راه اندازی دستگاه جوش
هزینههای تعمیر و نگهداری بالا
جدا از بحث جوش که یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار به کیفیت حفاظ میباشد میتوان به فاکتورهای دیگری مانند مهارت در جوشکاری و نحوه اتصال نیز اشاراتی داشت.

حفاظ روی دیوار با کیفیت تنها با استفاده از مواد اولیه مرغوب حاصل نمیشود بلکه از فاکتورهای حفاظ با کیفیت میتوان به طراحی و نیروی کار متخصص نام برد.
میزان مهارت افراد جوشکار در هنگام ایجاد اتصالات بسیار مهم میباشد زیرا که مهمترین قسمت تولید حفاظ ایجاد اتصالات صحیح میباشد.
هنگامی که دو شاخه را به یکدیگر اتصال می دهیم از چهار جهت امکان ایجاد نقطه جوش (خال جوش) فراهم می آید و برای ایجاد استحکام در حفاظ حداقل دو نقطه جوش در هر اتصال لازم و ضروری می باشد که در بازار با نام جوش دو طرفه از آن نام برده می شود.

 

متاسفانه برخی افراد سودجو دست به تولید حفاظ مانند حفاظ شاخ گوزنی در کارگاه های کوچک زده اند و با استفاده از جوش نامرغوب الکترود و به صورت یک طرفه که در صنعت تولید حفاظ مردود به شمار می آید و برای بدست آوردن تولید بیشتر و سود بیشتر حفاظهای بیکیفیتی را روانه بازار میکنند. شرکت تخصصی تک حفاظ بر آن داشته با اتکا به نیروی کار ماهر و با تجربه و با استفاده از دستگاه های جوش co2 و میزان جوش حداقل دو طرفه بتواند انواع حفاظ را در بالاترین کیفیت در اختیار مردم عزیز قرار دهد.

برچسب ها